Kommunikatsioon on midagi väga elementaarset, me justkui oleksime kõik sündinud kommunikatsioonigeeniused ja mõned meist, reklaamiinimesed, ajakirjanikud, suhtekorraldajad, kommunikatsioonjuhid, kõnelejad ja konsultandid näiteks, teenivad sellega isegi üle keskmist sissetulekut. Milleks meile siis kommunikatsiooniinstituudid ülikoolide juures. Parem räägime lihtsalt tõtt ja küll inimesed hääletavad meie poolt, ostavad meie kaupa, tulvad meie kontserdile. Vaatame tõejärgses ühiskonnas, mis sisuliselt ei ole küll tõejärgne (see eeldaks, et kusagil on tõemonopol), vaid pigem tõepõhjata ühiskond, kuidas muutuvad kommunikatsioonispetsialistide kombed, ülesanded ja koostööviisid.

Kohtusin David Meerman Scotiga Tartus ühel konverentsil. Tema rääkis oma raamatust The New Rules of Marketing &PR. Mina rääkisin oma raamatust Juhtimine ja suhtekorraldus. David kinkis mulle oma raamatu. Mina talle põsemusi. Rahul olime mõlemad. Tegime koos pilti, aga ainus viide oma pildipangas Davidile oli hoopis pildile koos Ants Lustiga. Nimelt innustatud Davidi ideedest, et tuleb kaotada seinad turundus- ja suhtekorraldusosakonna vahel, nõustusin Antsu soovil esinema reklaamiinimeste konverentsil. Ants oli ettevaatlik, palus mul kohtumisel oma põhipunktid esitada. Nägin tema silmis väikest kahtlust, et kas see, mida räägin, on ikka jutt, mida tasub tõsiselt võtta. Oli aasta 2007.  Mõtlesin, et keeran õige vindi üle ja esinesin reklaamiinimestele ettekandega “Reklaam on surnud, elagu kommunikatsioon”. Arvestades tõsiasja, et meedia nimetas mind suhtekorralduse emaks ja et reklaamibürood olid parasjagu tegevuses arusaamisega, mismoodi suhtekorraldus reklaami tööriistaks teha, oli see pealkiri liiga irriteeriv. Igatahes loorberipärga mulle ei kingitud ja rohkem esinema ka ei kutsutud. Koostöö on küll kestnud.

Inimesed tahavad lõbu ja kuulumist

Klient või organisatsiooni juht käsib vahel: ütle neile. Tänapäeval võid jäädagi ütlema. Sa pead alustama analüüsist

  1. Mida sa tahad ütelda
  2. Mida sa tahad, et teised teeksid
  3. Kuidas sa tahad, et teised ennast tunneksid

Edasi on juba lihtsam. Kui sa tead, mida ütelda, siis sa tead ka, kellele. Ja tead seda, mis innustab neid, keda kõnetad. sa teed oma sõnumi kuulaja vajadustele vastavalt. Kedagi ei huvita dotseerimine ega patroneerimine, tänitamine või kavaldamine. Kui tegu pole just elu päästmiseks vajaliku tegevusega, siis otsene käsk ei pane kedagi liikuma.

Anna inimestele kuuluvuse tunne.  Mis on ühiskonnas valitsevad väärtused, mis iseloomustavad selle või teise interpreteeriva kogukonna väärtusi? Miks on nad erilised? Ole oma sõnumi loomiselt vaba.

Inimesed tarbivad sinu sõnumeid siis, kui nemad seda tahavad

Kasutame seda vabadust, mis internet meile annab. Kui me oleme loonud väärtusliku sisu, teeme selle kättesaadavaks meile olulistele sihtgruppidele. Võib-olla otsib sinu klient kell 3 öösel infot uue kastmispumba kohta. Lase tal see info leida just siis, kui tema tahab.  Tee oma väärtuslik sisu kättesaadavaks nii arvutis kui mobiilis. Mobiiliversioonile sisu tootmine on tõusev trend. Võib-olla tuleks mobiilikasutajaile mitte ainult tehniliselt teisiti läheneda, võib-olla vajavad nad ka sama sisu mõistmiseks teistsuguseid sõnu. Kas mobiilikasutajad on üks homogeenne grupp või teen ma oma sõnumi (müün oma toodet) ühe sõrmega toksijatele või pöidlainimestele või hoopis libistajatele? Kust sa seda tead, kes millist mobiili kasutab? Mine bussijaama ja vaata seinale kirjutatud sõiduplaani ees, kuidas inimesed käituvad.Ühed toksivad seina sõrmega, nemad kasutavad ilmselt nuputelefoni. Teised libistavad mööda seina ja üritavad zuumida. Nemad kasutavad ilmselt nutitelefone. Võib-olla on sinu klient see, kes seisab sõiduplaani ees ja googeldab oma nutiseadmest, mis kell buss Tartusse läheb. Või see, kes üritab bussi väljumisaega T-pileti trükimasinalt teada saada? Head inimesed kõik. Milline neist on Sinu klient?

Nad on nii lollid

Sa tegid ägeda sõnumi, aga  müük ei suurenenud? Nad on kõik nii lollid, nad ei saa aru. On või? Sul võib isegi õigus olla. Aga kliendi kõige suurem eesõigus on olla loll. Kommunikatsiooniinimene ütleb viisakalt: kliendi kõige suurem eesõigus on olla väheinformeeritud. Ole siis ignoreeritud või kasvata käivet, valik on sinu. “Neid” sa muuta ei saa.

Kommunikatsioon on kunn

Kui me vaatame erinevate spetsialistide vastutusala: turundaja (ja tema koostööpartner reklaamifirma), suhtekorraldaja (ja tema koostööpartner suhtekorraldusbüroo), sisekommunikatsiooni spetsialist (väljaspool organisatsiooni harva leitava koostööpartneriga), lobitöö spetsialist, korporatiivse kodakondsuse ehk CSR spetsialist (ja tema kui sponsorrahade liigutaja paljud koostööpartnerid), siis tundub pilt kirju ja suguselts jutustajaid-turundajaid suur. Tegelikult taandub kõik organisatsiooni kommunikatsioonile, juhtimise tasandi tegevusele oma eelarve ja strateegiaga, oma paljude erinevate spetsialistidega.

Mul on lust olla kommunikatsioonispetsialist koos paljude teiste eriliste oskustega inimestega.